Повернення грошей за товар належної якості: чи все так просто як здається?

13.10.2015статті


Напевно, кожен із нас потрапляв у ситуацію, коли придбавався товар, який нам здавався таким, що відповідає всім нашим вимогам, а потім після того, як пройшло декілька днів, ми розуміли, що не такий вже він і підходящий і це не зовсім те, що хотілось. Що ж робити споживачу у таких випадках: товар якісний, але Ви не може використовувати його за призначенням? «Відповідь очевидна, - скажете Ви, - є 14 днів, повертайте товар і отримуйте назад гроші». Але чи насправді все так просто? З цим у даній статті ми і будемо намагатись розібратись.

Загальне правило у таких випадках передбачене ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів»: якщо товар не задовольнив споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням, споживач має право його обміняти протягом 14 днів, не враховуючи дня купівлі, на аналогічний товар. Якщо на момент обміну аналогічного товару немає, то він має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж.

Пропоную більш детально розібрати це правило.

По-перше, зверніть увагу, що відразу розірвати договір купівлі-продажу і повернути гроші не можна. Спочатку мова йде про обмін на аналогічний товар. Неодноразово і суди звертали увагу на даний нюанс. Так, в одній із справ споживачеві було відмовлено у розірвання договору купівлі-продажу, оскільки не було виконано умову про першочерговий обмін товару.

По-друге, є товари, які не підлягають обміну, а відповідно і у подальшому поверненню, якщо буде розірвано договір купівлі-продажу. До них відносяться, зокрема, продовольчі товари, лікарські препарати, засоби сангігієни, ювелірні вироби, товари для немовлят тощо. Список цих товарів чітко визначений у Постанові Кабінету Міністрів України від 19.09.1994 р. № 172. Тому звертаємо увагу, що якщо товар не включений до такого списку, то продавець не має права говорити про те, що він не підлягає обміну чи поверненню. Але на практиці бувають випадки, коли продавці придумують товари, які взагалі не перебувають у цьому переліку. Часто така ситуація виникає з мобільними телефонами. Тому перевіряйте.

По-третє, обмін товару належної якості, а відповідно у подальшому його повернення і отримання коштів, провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром (чек, квитанція тощо). Слід відзначити, що розуміння того, що товар не використовувався і збережено його товарний вигляд не завжди є очевидним, а здебільшого оціночним. Так, в одній із справ мобільний телефон був визнаний таким, що не використовувався, оскільки на ньому була хвилина розмов, які були здійсненні для перевірки звука. В аналогічній справі, вже було зазначено, що такий мобільний телефон перебував у використанні, внаслідок чого було відмовлено у розірванні договору, а як наслідок і поверненні коштів. Це ж саме стосується і товарного вигляду. Наприклад, в одній із справ суд зобов’язав продавця повернути кошти споживачу в обмін на товар, оскільки планшет, який купив споживач, не містив функції SIM-карти, яка була потрібна покупцю для роботи, хоча і упаковка була розкрита. В іншій же справі, коли споживач намагався повернути електронну піч, яка йому не підійшла, бо дверцята були зроблені незручно, щоб їх відкривати, і якою він не користувався взагалі, суд відмовив йому у задоволенні позову, оскільки була розкрита коробка, в якій знаходилась відповідна побутова техніка. Слід відзначити, що часто для вирішення питання використання і належного товарного вигляду проводиться експертиза.

По-четверте, якщо Ви звертаєтесь до продавця з метою повернути товар і отримати кошти і він на контакт не йде, то направте йому заяву, в якій детально опишіть, чому Вам не підійшов товар. Для чого це потрібно? Така рекомендація продиктована судовою практикою. Так, в одній із справ суд відмовив у розірванні договору купівлі-продажу, оскільки позивачка не зазначила при зверненні до продавця, чому саме телефон їй не підійшов по дизайну, і нічого не вказала про те, чому він не підходить по кольору, про що вона додатково зазначила у суді.
Окрім цього, не забувайте, що у Вас повинні залишатись докази того, що Ви звертались до продавця – мова йде про вищезазначені заяви, звернення тощо, тому що якщо справа дійде до суду, їх відсутність може стати підставою для відмови Вам у задоволенні позовних вимог, що неодноразово підтверджувалось і судовою практикою. В якості доказів можна розглядати, зокрема, відправку заяви за допомогою рекомендаційного листа, яке передбачає вручення адресату, проставлення на Вашому екземплярі заяви штампу про отримання або напис відповідної посадової особи про те, що вона отримала заяву.

Тільки після того, як Ви зрозуміли, що товар не підлягає обміну на аналогічний, Ви маєте право розірвати договір купівлі-продажу і повернути кошти, які Ви сплатили. Зазвичай, гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші у день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом 7 днів.

Підсумовуючи вище зазначене, можна зробити висновок, що насправді деколи на практиці буває не так просто розірвати договір купівлі-продажу і повернути кошти, як здається. Сподіваємось, що аналіз законодавства і судової практики, а також наші рекомендації допоможуть Вам, якщо Ви захочете повернути товар і отримати гроші за покупку, яка Вам не підходить.