Юридичні тонкощі ведення торгівлі через інтернет-магазин

08.04.2013статті


Купівля товарів через інтернет-магазини сьогодні стає все більш популярним явищем. Замовлення товарів через веб-сайт дозволяє споживачам, шляхом декількох натискань кнопкою миші, знайти і придбати бажаний товар, не виходячи з дому, витративши мінімум зусиль.

У свою чергу, для продавців, продаж через інтернет-магазин дозволяє уникнути великих витрат на оренду приміщення і витрат щодо його утримання, і дає можливість просувати свої товари безпосередньо з офісу, або навіть не виходячи з квартири.

У цій статті ми розглянемо законні підстави для ведення бізнесу шляхом торгівлі через інтернет-магазин, а також запропонуємо деякі механізми, які допоможуть забезпечити найбільший захист інтересів представників інтернет-торгівлі.

1. Реєстрація підприємницької діяльності продавця.

Так як власник товару веде підприємницьку діяльність, це означає, що він повинен обов’язково бути зареєстрований як фізична-особа підприємець або юридична особа.

Також, обов’язковою умовою здійснення підприємницької діяльності в сфері інтернет-торгівлі є вказання продавцем серед основних видів економічної діяльності, якими він займається - торгівлю через мережу Інтернет. У класифікаторі видів економічної діяльності, для продажу більшості товарів в інтернет-магазині існує клас «47.91. Роздрібна торгівля, яка здійснюється фірмами поштових замовлень або через мережу Інтернет». Саме цей клас повинен бути вказаний при реєстрації підприємницької діяльності власника товару, що продається через інтренет-магазин. Разом з цим, існують деякі особливості, що стосуються певних категорій товарів. Наприклад, для торгівлі автотранспортними засобами, необхідно як вид діяльності вказати - «Торгівля автотранспортними засобами» - класи 45.11, 45.19, для торгівлі деталями і приладдям до автотранспортних засобів - «Роздрібна торгівля деталями та приладдям до автотранспортних засобів» - клас 45.32, для роздрібної торгівлі мотоциклами та деталям до них - «Роздрібна торгівля мотоциклами, а також деталями та приладдям до них» - клас 45.40.

Таким чином, для торгівлі через інтернет-магазин особа, яка збирається займатися такою діяльністю, зобов’язана зареєструватися як підприємець або заснувати юридичну особу та вказати основним видом економічної діяльності - торгівлю відповідними товарами через мережу Інтернет.

2. Оформлення відносин між продавцем і покупцем

Слід звернути увагу, що у разі торгівлі через інтернет-магазин, споживач і продавець не підписують офіційних договорів, а продаж товару відбувається згідно з умовами публічного договору - тобто договору, в якому одна сторона-підприємець взяла на себе обов’язок здійснювати продаж товарів кожному, хто до неї звернеться, на однакових для всіх умовах. 

Істотними умовами такого Договору є товар і його ціна. Відповідно, вказуючи назву товару, його опис, зображення і його ціну, власник інтернет-магазину здійснює достатньо дій для того, щоб надати відносинам з продажу своїх товарів форму договору.

Решта відносини, які продавець не передбачає в «публічному договорі» будуть надалі регулюватися Цивільним кодексом України, Законом України «Про захист прав споживачів», які в більшій мірі захищають саме права покупця.

Таким чином, в інтересах продавця бажано розширити умови такого публічного договору.

Це можна зробити декількома способами.

Перший спосіб - це передбачити на сайті розділ, в якому для споживача будуть розтлумачені умови публічного договору, які захищають продавця - умови оформлення замовлення, порядок здійснення оплати, повернення товару і т.д. Такий розділ повинен знаходитися у вільному доступі на сайті в місці, де його просто знайти і перейти по посиланню. Саме так сьогодні і чинять більшість інтернет-магазинів.

У той же час, у разі якщо споживач буде посилатися на те, що при замовленні товару він не бачив на сайті цей розділ і не міг з ним ознайомитися, і в зв’язку з цим, оспорює які-небудь відносини, довести в суді зворотне буде надзвичайно складно.

Тому існує також другий спосіб - розмістити публічний договір як «угоду користувача» на сайті, і пропонувати покупцеві ознайомитися з ним або перед входом на сайт або безпосередньо при здійсненні покупки. У такому випадку, при здійсненні покупки, шляхом натискання кнопки «погоджуюсь» або шляхом проставлення відповідної «галочки», покупець підтвердить, що він ознайомився з умовами такого публічного договору і повністю з ними згоден.

В такому разі, довести, що покупець не ознайомився з договором буде неможливо, і пред’являти на цій підставі будь-які вимоги до продавця буде безрезультатно. 

3. Умови публічного договору

Як було зазначено вище, існування публічного договору між продавцем і покупцем є для продавця можливістю захистити себе від необґрунтованих претензій покупців.

У зв’язку з цим, в такому документі слід вказувати і детально описувати наступні умови:

  • Порядок оформлення замовлення, зокрема, момент, коли замовлення вважається оформленим - щоб уникнути суперечок про неправомірну відмову покупця від оплати товару, у разі, коли споживач стверджує, що він «до кінця не оформив замовлення», і в зв’язку з цим не зобов’язаний платити.
  • Відповідальність покупця за правильність і достовірність інформації, згідно з якою відбуватиметься доставка товару - для того, щоб уникнути зайвих витрат на доставку товару, коли вона була здійснена за неправильно вказаною покупцем адресою.
  • Порядок прийняття товару - від кур’єра, самовивозом і т.д.
  • Порядок оплати товару - зокрема, обов’язковість передоплати, вчинення оплати кур’єру готівкою або інші зручні для інтернет-магазину способи.
  • Можливість обміну або повернення товару. При цьому, в такому пункті варто передбачити такий порядок обміну або повернення, який не буде суперечити Закону України «Про захист прав споживачів», і, зокрема, положенням про заміну неякісного товару, і про можливість повернення товару протягом 14 днів. Водночас, доцільно вказати, що будь-які витрати по поверненню та обміну товару покладаються на покупця, а також зазначити, що товар може бути повернений тільки в разі, якщо він не був пошкоджений, а оцінку пошкоджень товару здійснює саме продавець.
  • Так як покупцями бувають переважно фізичні особи, які будуть залишати свої персональні дані, обов’язково в публічному договорі слід вказати, що покупці дають дозвіл на використання своїх персональних даних у відповідності до вимог Закону України «Про захист персональних даних».

Таким чином, при дотриманні всіх вимог до реєстрації в якості підприємця, а також забезпеченні своїх інтересів за допомогою умов публічного договору, торгівля через інтернет-магазин може стати законним і прибутковим способом продажу товарів.